9 клас (мова)

Завдання з 18.05 по 22.05
 Повторюємо частини мови

Частини мови: таблиця 
Списати, підкреслити головні та другорядні члени речення, указати частини мови усіх слів.
І. Офіційною мовою Англії впродовж  шести століть була французька. Найбільша в світі абетка – камбоджійська: в ній 74 літери. 97 відсотків людей, узявши нову ручку, найперше пишуть  власне ім’я.
ІІ. Іван Франко – автор шести тисяч творів. Відоме п’ятдесятитомне видання його спадщини – лише третина Франкового доробку. Прозаїк, поет, драматург, критик, історик і філософ, Франко  був  видатним діячем в українському сусупільному житті останньої чверті дев’ятнадцятого – початку двадцятого століття.

Ми лише тепер  усвідомлюємо, що означає в цивілізованому світі знання іноземних мов. І.Франко знав їх чотирнадцять. Без книжки під пахвою І.Франка рідко коли можна було зустріти. Попри нестатки, він зібрав велику власну бубліотеку, в якій найбільше книжок було з літературознавства (1300), історії (1200), фольклору (750).
ІІІ. Ти мала димний і сосновий смак, моя пятнадцята, прекрасна осінь! (О.Теліга.) Осінь віхолою рудою наліта з чотирьох доріг. (М.Самійленко.)  Згасає осінь, посмутніли клени у верховітті жовтому лісів. Вже не звучить симфонія натхненна пташиних неповторних голосів.

Неба в’яне просинь, і мете, мете  жовтокоса осінь листя золоте. (В.Сосюра.) Верба, задивлена у воду, милується на власну вроду. (М.Луків.) Піднявши  на щоглі вітрило нове, до синього моря хмарина пливе. (А.Качан.) Тріпоче сокір, сріблом потемнілим знімаючись у вогку височінь. (М.Рильський.) 

ПІДГОТУВАТИСЯ ДО ПІДСУМКОВОЇ КР. Повторити правила про просте та складне речення (сполучникове, безсполучникове, з різними видами зв*язку)

ЗАВДАННЯ з 12.05 по 15.05

Будова слова. Словотвір. Основні орфограми в префіксах.

Cловотвір. Основні поняття до ЗНО – Українська мова та література

Афікси-це ті частини слова, які знаходяться навколо кореня, тобто, префікс та суфікс.
 
Абревіатура (або абревіація) - це поєднання перших букв декількох слів.
Організація Об’єднаних Націй
Відкидаємо зайве-і виходить ООН.

 Складноскорочені слова
Це коли  є велика назва з декількох слів, які ми поєднуємо в одне слово. 
Усім відоме слово “завуч”.
Ось це і є складноскорочене слово.
Адже повністю буде : завідувач учбовою частиною.

1. Заповніть таблицю своїми власними прикладами( по 3 слова на спосіб творення)

 Способи творення слів
 Приклади
 1. Префіксальний

 2. Суфіксальний

 3. Префіксально-суфіксальний

 4. Безафіксний

 5.Складання слів (складноскорочені слова)

 6. Абревіатура

 7.Перехід слів з однієї частини мови в іншу

2.Виконайте письмовий розбір слів за будовою(префікс, корінь, закінчення, суфікс, основа)

1. Напровесні, невиправдано, метро, перерозподіл.

  1. Доброзичливо, безпрограшний, укупі, примірюватися.
  2. Напереваги, етнографічний, переконався, неперевершеність.
  3. Незаселений, електрозварювальник, впам'ятку, запанібрата, передранішній.

3.Виписати групами споріднені слова, підкреслити в них чергування.
Ходити, коло, гора, вечір, коса, корінь, схід, західний, передгір’я, вечірній, корінець, окільцьований, закосичено, кісник, підвечірок, гірський, кільце, вечоріти, кореневище, гірка, вихід, кіска, надвечір’я, кільцевий, надгірний, корінний, кільцювати, гірник, докорінно, похід.

 

 

 

 

ЗАВДАННЯ з 04.05 по 08.05

ПОВТОРЮЄМО ЛЕКСИКОЛОГІЮ ТА ФРАЗЕОЛОГІЮ

Лексикологія як наукаОсновні групи фразеологізмів - презентація з української мови 

Вправа 1. Дібрати й записати до слів українські відповідники.
Процент, бібліотека, фонтан, ін’єкція, інфекція, лауреат, премія.
Для довідок: Відсоток, книгозбірня, водограй, укол, зараза, переможець, нагорода.
Вправа 2.  Записати речення. Іншомовні слова підкреслити, з’ясувати їхнє значення. Підкреслити члени речення.
Елегію бджола на скрипці грає, а сонях гра на кобзі золотій. Розгойдає сонце свої качелі, і бджолині вдарять віолончелі. Ніхто не знав, ніхто не чув, як міністр інкогніто прибув. Город – це розкішна проза, що написана в стилі бароко. Слова ж знецінились, та й лік пішов не в грамах, а на тонни… Принцесо Анно, вже готова ванна…
Вправа 3. Прочитати прислів’я. Виписати застарілі слова, пояснити їх значення.
         Як одступиш од грамоти на аршин, то вона од тебе на сажень. Ліпше живий хорунжий, як мертвий сотник. Хоч і надів жупан, не цурайся свитки. Порожня миска не вабить писка. В нього і сволок молоко дає.
Вправа 4. До поданих застарілих слів дібрати відповідні загальновживані слова.
Ліпота, стезя, перст, чоло, десниця, рамена, глаголити, вуста.
Для довідок: Краса, шлях, палець, лоб, правиця, плечі, говорити, губи.
Вправа 5.  Пояснити значення кожного з неологізмів. 2-3 з них увести до самостійно складених речень.
Дискета, компакт-диск, дискотека, біоробот, кіборг, трилер.
Вправа 6.  Розподільний диктант. Загальновживані та діалектні слова записати у дві колонки.
Вітер, легіт; легінь, парубок; печаль, туск; говорити, гуторити; пательня, сковорода; капелюх, крисаня; бордзо, швидко; джерга, ковдра; дядько, стрий; відьма, мальфівниця; рантух, хустина; кобівка, кошик; жарти, фіґлі.

Вправа 7. Записати фразеологізми. Пояснити їхнє значення. 3 фразеологізми ввести письмово до самостійно складених речень.
Точити теревені; бити байдики; мокрим рядном накрити; у сірка очей позичати; побити горшки; гнути кирпу; задніх пасти; передати куті меду; залити сала за шкуру.

Вправа 8. Відредагувати подані сполучення слів, записати правильний варіант у зошит.
На мій адрес надійшов лист; виборна компанія; приймати участь; з відділку кадрів зникла особиста справа; покажчик можливостей; особовий підпис; вступний взнос; наличні гроші; канцелярські принадлежності; жила площа; заключати угоду.
 

   

 

 

ЗАВДАННЯ з 27.04 по 30.04

 

КОРИСТУЮЧИСЬ СХЕМОЮ, ЯКА ПОДАНА НИЖЧЕ, ВИКОНАЙТЕ СИНТАКСИЧНИЙ РОЗБІР ЧОТИРЬОХ РЕЧЕНЬ(на вибір) ІЗ ВПРАВИ 340,с.156.

 

Схема синтаксичного розбору складного речення:
  1. Речення. Визначити тип речення за метою висловлювання
  2. Знайдіть (підкресліть) граматичну основу кожної частини складного речення; вкажіть кількість частин.
  3. Визначте засоби зв'язку частин складного речення.
  4. Визначте вид речення: складносурядне, складнопідрядне чи безсполучникове.
  5. Визначте залежність (чи незалежність) кожної частини; встановіть, до якого виду речень належить (особливо з підрядною залежністю).
  6. Накресліть схему речення.
  7. Поясніть розділові знаки.
Виконання завдання:
  1. Світ падав на бризки білої хвилі, що лилася по камінні, й хвиля блищала у густій зеленій тіні, як снопи срібла та кришталю (І.Нечуй - Левицький).
Це розповідне речення зрізними типами зв'язку.
  1. Чотири граматичні основи.
  2. Засоби зв'язку складного речення: сурядний (й), підрядний (як та сполучне слово що).
  3. Речення із сурядним та підрядним зв'язком.
  4. Друга частина (означальна) залежить від першої; третя пов'язана з першою сурядним зв'язком (сполучник й); від третьої залежить четверта частина (порівняльна, неповне речення з пропущеним присудком блищали).
Характеризуємо кожне речення:
  • Світ падав на бризки білої хвилі,… - просте, двоскладне, поширене, неускладнене, повне, головне у складному;
  • …,що лилася по камінні, просте, … - двоскладне, поширене, неускладнене, повне, підрядне (означальне) у складному;
  • …, й хвиля блищала у густій зеленій тіні,… - просте, двоскладне, поширене, неускладнене, повне;
  • …, як снопи срібла та кришталю… . - просте, односкладне (називне), поширене, неускладнене, неповне, підрядне (порівняльне) у складному.
  1. [… імен. ], ( що …), й [… дієсл.], (як …).
  2. Кожна частина відділяється одна від одної комою, бо в середині їх немає розділових знаків і вони тісно пов'язані за змістом.
Це багатокомпонентне складне речення змішаного типу.





Різновид Речення Графічна схема
Складне речення із сполучниковим 
сурядним та підрядним зв'язками 
(сурядне - підрядне)
1). Довго ще говорили обоє, обмірковуючи прочитане,
2). то знову вони замовкали з приводу якоїсь думки,
3). що випадково надходила одному чи другому до голови. (І. Сенченко)
[ ], то [ ],
 ( що ).
Складне речення із сполучниковим сурядним і безсполучниковим
 зв'язками
1). Але малюнком тоскним і недбалим Не хоче годувати листопад,
2). І мріють зорі:
3). ми серця запалим;
4). Радіє місяць:
5) повернувсь назад. (П. Филипович)
[ ], і [ ]: [ ]; 
[ ]: [ ].
Складне речення із безсполучниковим зв'язком на основному рівні та сполучниковим у межах компонента,
 що є складнопідрядним реченням
1) Хто боязкий,
2) той не рушить,
3) хто відважний,
4) той віз підважить. (Нар. тв.)
(хто),[той], (хто), [той].
Складне речення із сполучниковим
 сурядним, підрядним та
 безсполучниковим зв'язками
1) Стояла тиха і по - своєму хвилююча година:
2) згори на верховіття лісу опускався сизий присмерк,
3) а внизу з - під кожного куща виповзав туман,
4) тому здавалось,
5) що над землею коливалися два неба. (М. Стельмах)
[ ]: [ ], а [ ], і 
[ ], (що).





ЗАВДАННЯ з 21.04 по 24.04

1. Опрацювати параграф 24, виконати вправи 324 (І,ІІ, ІІІ), 
328 (І,ІІ).

2. Виконати тестові завдання.

1. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити кому в рядку (розділові знаки пропущено)
А Була б охота знайдеться робота.
Б Поглянув я на ягнята не мої ягнята.
В Білі мухи налетіли все подвір’я стало біле.
Г Поглянь в обличчя тоді питай про здоров’я.
Д Пахнуть сонцем дині спілі хмелем б’ють меди скажені.
2. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити кому в рядку (розділові знаки пропущено)
А Відбились зорі у воді летять до хмар тумани.
Б Торгуй правдою більше бариша буде.
В Угорі почало виднішати місяць зійшов.
Г Хочеш їсти калачі не сиди на печі.
Д Як зараз бачу ген горить мій степ.
3. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити кому в рядку (розділові знаки пропущено)
А Впаде мороз на яблуневий цвіт залишимося без врожаю.
Б Натужно шуміли ялиці потріскували на морозі стовбури.
В І диво дивне сталося із ним совість заговорила.
Г Сумно місяць поглядає в нього братика немає.
Д Прийде осінь у засіках буде хліб золотий.
4. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити кому в рядку (розділові знаки пропущено)
А Міцна сім’я міцна держава.
Б Світали ночі вечоріли дні.
В Ловив рибку впіймав рака.
Г Подивлюся серце защемить.
Д Небо зоряне завтра дощу не буде.
5. Після речення Цвітуть яблуні… треба поставити кому, якщо серед варіантів його продовження вибрати
А пахнуть билі гречки.
Б прийшов травень.
В значить справжня весна.
Г вишні ж уже відцвіли.
Д розносяться пахощі навколо.
6. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити тире в рядку (розділові знаки пропущено)
А На Балатоні осінь золота пливе в повітрі сива павутина.
Б Друзі розповіли подробиці втеча готувалася давно.
В Віз ламається чумак розуму набирається.
Г Усе ясно великого бажання вчитися та не маєш.
Д Вихід із становища один потрібні негайні енергійні заходи.
7. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити тире в рядку (розділові знаки пропущено)
А Саду нашого не впізнати густим роєм білого цвіту обліпило кожну гілочку.
Б Облітають квіти обриває вітер пелюстки печальні в синій тишині.
В Та диво дивне в лютій тісноті я відчуття безмежжя не втрачаю.
Г Та сам я шукав не істини модні розшукую в хаосі власну особу.
Д А тумани вже давно щезли розвіяли їх сині вітри й вітерці.
8. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити тире в рядку (розділові знаки пропущено)
А Осінній вечір морозом дихав у небі місяць немов п’ятак.
Б Готичні смереки над банями буків гаркаві громи над країною крон.
В Вечорами вже не співали дівчата не витинали гопака гармоністи.
Г Пробачайте поетам дивацтва незлі небагато поетів живе на землі.
Д Продержало з тиждень морозом земля заклякла як кістка.
9. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити тире в рядку (розділові знаки пропущено)
А Дощ упав на жито будем краще жити.
Б І причувається десь пісня за горою лине.
В Волосся вигоріло ходив без шапки довго.
Г Поступово багрянці лісу згасають сідає сонце.
Д Самотність як обірвана струна вона ніколи не буває в парі.
10. Після речення Ранок сонячний… треба поставити тире, якщо серед варіантів його продовження вибрати
А подуває легкий вітерець.
Б у небі жодної хмаринки.
В море виграє хвилями.
Г вечір доволі холодний.
Д сади буяють ароматами.
11. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити двокрапку в рядку (розділові знаки пропущено)
А Весна іде красу несе.
Б Я знаю мова мамина свята.
В Боятися вовків у ліс не ходити.
Г Не штука ганьбити штука ліпше зробити.
Д Будеш сіяти з сумом вродить печаль.
12. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити двокрапку в рядку (розділові знаки пропущено)
А Закрався вечір одшуміла праця.
Б Дощ упав на трави оживуть отави.
В Я знову вгадую приїдеш ти чи ні?
Г Світило сонце парувала земля.
Д Зрубав дерево посади два.
13. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити двокрапку в рядку (розділові знаки пропущено)
А Здалось на мить пливе у безвість ночі під парус хмар високий корабель.
В На зеленій траві біті чайки сидять білі свічі юрять на тарелях латать.
В Людство не усвідомить себе як єдине ціле, не буде йому добра.
Г Ще сонячні промені сидять досвітні огні вже горять.
Д Небо скоро затяглося хмарами стало мрячити.
14. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити двокрапку в рядку (розділові знаки пропущено)
А Хмара грізно суне за Бориспіль темна тиша опада в лиман.
В Здасться чую лопають каштани жовто-зелену викидають брость.
В Править хтось малим човенцем в’ється стежечка злотиста.
Г Не русалонька блукає то дівчина ходить.
Д Зайде сонце Катерина по садочку ходить.
15. Після речення Гамір умить стих… треба поставити двокрапку, якщо серед варіантів його продовження вибрати
А стало чути навіть політ бджоли.
Б навіть дерева стоять безшелесно.
В пролунав дзвоник на урок.
Г усе навколо принишкло.
Д навколо запанувала дзвінка тиша.
16. Складним із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком є речення
А Сонце заходить, гори чорніють, пташечка тихне, поле німіє.
Б Плачуть дощі в снігах, просять вітри спочину і розбивають в прах зоряну павутину.
В Ранок був безвітряний, тихо пролітала негуста пороша, садок ніби відпочивав.
Г Минає літо, осінь вже бреде, лісів багрець торкнувся вересневий.
Д Планета сива над віками крутиться, минають дні, і пахне сіножать.
17. Складним із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком є речення
А Небо прорізали вогняні стріли, ударив грім, на пильних дорогах знявся вихор.
Б І пригадалося йому дитинство: над водами хиляться лози, лелека пливе в висоті.
В Не щебече соловейко в лузі над водою, не співає чорнобрива, стоя під вербою.
Г Скрізь, де пройшов дощ, свіжо — нарешті дочекалися прохолоди й поживи землі.
Д Кажуть люди: пальцем торкнеш ластів’яче гніздо — птиця одразу покине ваш двір.
18. Складним із підрядним і сурядним зв’язком є речення
А На білу гречку впали роси, веселі бджоли одгули, замовкло поле стоголосе в обіймах золотої мли.
Б Коли тебе в саду стрічаю, сад квітне знову і цілий світ пісні вплітає в твою розмову.
В Тим часом обважнілі садки півдня осипались абрикосами,
земля вже ними була встелена, що й ніде ступити.
Г Там повен двір любистку, цвітуть такі жоржини, і вишні чорноокі стоять до холодів.
Д Здоровенний дуб розлігся, розширився своїм кострубатим гіллям, так що аж темно під ним. 
 19. Установіть відповідність.
Характеристика реченняПриклад
1 складносуряднеА Посріблені ліси окуталися тінню, а небосхил горить і віти золотить.
2 складнопідряднеБ Я Нептуну півкопи грошей в руку суну, аби на морі шторм утих.
3 безсполучниковеВ Скрізь: на подвір’ї, і в саду, і на городі — все тяглося до сонця і раділо йому.
4 складне з різними видами зв’язкуГ У цьому ж лісі я пив самоту осінню, тут весну цілувала ти під шелест верховіть.

Д Ще сніг кругом, ще голі віти в дуба, і не курличуть в небі журавлі.
20. Установіть відповідність.
Характеристика реченняПриклад
1 складносуряднеА Історичні факти лишаються фактами, їх можна по-різному пояснювати, але не замовчувати.
2 складнопідряднеБ Чорта крути за хвіст, а він радий: довший хвіст виросте.
3 безсполучниковеВ Як добре те, що смерті не боюсь я і не питаю, чи тяжкий мій хрест.
4 складне з різними видами зв’язкуГ Цілу ніч надворі виє хуга, плаче, деренчить в віконнім склі.

Д Знов зустріча земля годину літню і дерево пахучо зацвіта.

 

 

ЗАВДАННЯ з 13.04 по 17.04

1. Опрацювати параграф 23, виконати вправи 312 (І,ІІ), 315, 318.
 

 Завдання з 06.04 по 10.04
1. Опрацювати параграф 22, виконати вправи 300, 303, 309.
2. Тема 18, с.236, впр.529 (скласти автобіографію)
3. Тема 19, с.238, впр.532 (скласти заяву)


Картинки по запросу "безсполучникове складне речення" Картинки по запросу "безсполучникове складне речення"Виконайте завдання!!! Перейдіть за посиланням: https://learningapps.org/watch?v=p6p6zd2kt16     Виконайте наступні  вправи у зошитах, сфотографуйте та надішліть на електронну адресу: korobets.o.v@gmail.com Не забудьте вказати своє прізвище та клас!!! Виконати завдання до 30 березня.
Вправа 1. Розставте необхідні розділові знаки в безсполучникових реченнях.
  1. 1. Навкруги тишина тільки в незаглядних лісах шуміло мов придушені морські хвилі... 2. Доказом того нехай вам буде те коли б вам прийшло на думку йти деінде за «товаришку» я би просто не пустив вас. 3. Так я роблю вас уважною не робіть собі ніколи з того багато коли вам і відошлють назад рукопис. 4. Супроти іронії боролася я ще з дитинства нічого мене не боліло так не вражало так сильно як вона. 5. Заразом відчувала я мені відступала вся кров із лиця. 6. Мені не раз здається ти покинеш все всі твої вироблені засади, всю твою улюблену працю. 7. Але я не останусь старою панною буду собі так незамужня женщина а це щось зовсім інше. 8. Вона оглянулася полохливо чи се та сама сторона котру вона так добре знала? (З тв. О. Кобилянської).
    Вправа 2. Перетворіть складнопідрядні речення на безсполучникові і розставте необхідні розділові знаки.
    1. Коли нагадую собі це слово, проймає мене якесь щасливе сподівання, прегарне, а заразом заспокійливе передчуття. 2. Коли почав читати, уступила мені вся кров з лиця. 3. Бо вона знає, що він заступить її родичів і все те, з чим зрослася душею. 4. Мені аж не раз чудно, що вона тим так займається. 5. Знаю лише те одно, що трачу свою останню підпору, заступницю матері моєї і що піді мною провалюється грунт. 6. Мені здавалося, що Ранг і Магура розділені навіки. 7. Будеш іти сім миль і сім годин, найдеш свого судженого. 8. Але вони мусять сміятися, бо настав час сміху і знесилля. 9. Він немов знав, що оце все мусило наступити, бо не дивувався анітрохи (З тв. О. Кобилянської).
    Вправа 3. Наведені речення перероблено із безсполучникових. Відновіть первісну форму цих прислів’їв, відкинувши сполучники. Між частинами складних безсполучникових речень поставте потрібні розділові знаки.
    1. Коли здобудеш освіту, то побачиш більше світу. 2. Мир у світі таки буде, бо його хочуть усі люди. 3. Дерево міцне корінням, а людина трудовим горінням. 4. Якщо хочеш їсти калачі, то не сиди на печі. 5. Коли достигне яблучко, то само відпаде. 6. Більше діла, а менше слів. 7. Слово не горобець, бо коли вилетить, то не зловиш. 8. Брехня мов куля зі снігу, бо що далі котиться, то більше стає (Нар. тв.).

Немає коментарів:

Дописати коментар